Beata Deszczak – ZnanyLekarz.pl

Utrata bliskich zawsze jest tragedią. Nie jesteśmy w stanie przygotować się na nią. Nie wiemy jak ukoić ból oraz pogodzić się ze stratą. Żałoba potrzebuje czasu, ma fazy, które trzeba przejść, by wrócić do normalnego życia.

Etap 1.Szok i zaprzeczenie
Te emocje towarzyszą tuż po otrzymaniu wiadomości, że bliska nam osoba nie żyje. Często mamy poczucie odrealnienia, jakby to nie działo się naprawdę. W tym etapie znajdujemy się w stanie otępienia, tak, jakby ta sytuacja nie dotyczyła nas samych. Niektórzy potrzebują kilku minut, inni kilku dni, a jeszcze inni tygodni lub nawet miesięcy, by dotarła do nich informacja, że strata jest autentyczna.

Etap 2. Dezorganizacja zachowania
W tej fazie pojawiają się trudności w sprostaniu codziennym obowiązkom. Sytuacje, które wcześniej były dla nas naturalne, obecnie potrafią nas wprawić w strach, w przerażenie. Często czujemy się nieporadni, bez energii. Mogą wystąpić zaburzenia snu lub zaburzenia łaknienia. Nasze myśli i emocje skoncentrowane są głównie na zmarłym. Tej fazie często towarzyszy uczucie poczucia winy, że czegoś nie dopilnowaliśmy, poczucia krzywdy, izolowanie się od otoczenia.

Etap 3. Złość i bunt
Tutaj najczęściej odczuwamy różne rodzaje złości: na Boga, na los, na osobę zmarłą, na wszystkich i na wszystko. Swoja złość kierujemy na siebie bądź na innych.

Etap 4. Smutek i depresja
W etapie przeżywania straty czujemy się dotknięci ogromnym smutkiem. Przepełnia nas żal i rozpacz. Nic nas nie cieszy. Czujemy się apatyczni i niezdolni do podejmowania wysiłku. Mamy ciągłe uczucie zmęczenia i wyczerpania. Zaniedbujemy siebie i rodzinę oraz unikamy znajomych.. Zamykamy się w sobie. Bardzo często płaczemy. Czujemy się osamotnieni i niezrozumiani przez innych. Przyszłość widzimy w czarnych barwach. Nasze myśli skoncentrowane są głównie na zmarłym i na bezsensie życia.

Etap 4. Akceptacja i godzenie się ze stratą
Jest to etap wychodzenia z żałoby. Zaczynamy rozumieć nieodwracalność straty i powoli godzimy się z nią. Uczymy się żyć na nowo już bez ukochanej osoby.

Trzeba pamiętać, że u każdej osoby inaczej przebiega proces żałoby oraz każdy etap ma inny czas trwania.
Nie przeżyta prawidło żałoba może spowodować jeszcze większy ból i cierpienie. Nietypowy przebieg żałoby jest przesłanką do skorzystania z pomocy specjalisty. W takich przypadkach rolą terapeuty jest udzielenie takiego wsparcia, które ułatwi wyrażenie zamrożonych emocji, a jednocześnie uchroni przed utratą nad nimi kontroli.

Pomoc psychologiczna i skuteczna psychoterapia.

Jeśli potrzebujesz pomocy w trudnych sytuacjach życiowych, masz problem w komunikacji z dorastającą młodzieżą umów się na wizytę.