16 marca 2015 Beata Lutomska

Nerwica czym jest i jakie są objawy ?

Czym jest nerwica?

Nerwica jest to psychogenne zaburzenie czynnościowe, co oznacza, iż w przypadku tego rodzaju choroby, dochodzi wyłącznie do zakłóceń funkcjonowania narządów, podczas gdy ich struktura pozostaje prawidłowa. Przykładem objawów nerwicy mogą być dolegliwości fizyczne jamy brzusznej (np. ostry ból), podczas gdy sam narząd jest zupełnie zdrowy. Schorzenia tego typu występują zwykle w sytuacji, kiedy równowaga między organizmem człowieka a środowiskiem jest zaburzona.

W efekcie objawami nerwicy, są odczucia bólowe, które są nieadekwatne do sytuacji w jakiej znajduje się dana osoba. Każde zmiany czynnościowe (czyli dolegliwości), są wywołane i stanowią zewnętrzny przejaw głębszych problemów, których pacjent nie jest świadomy. Oznacza to, że w przypadku zbyt długiego przeżywania nieprzyjemnych i negatywnych emocji, mogą one zostać zamienione na dolegliwości bólowe. W sytuacjach tego typu, chory zamiast bólu psychicznego, odczuwa łatwiejszy do zniesienia ból fizyczny. Często takie zmiany czynnościowe nie są kojarzone przez pacjentów z problemami emocjonalnymi.
Do tego typu zaburzeń czynnościowych mogą zaliczać się praktycznie wszystkie możliwe narządy i układy ciała. Do najczęściej występujących dolegliwości można zaliczyć:

• zaburzenia czynności układu sercowo–naczyniowego (przyspieszone bicie serca, zaburzenia rytmu pracy serca, zaburzenia ciśnienia, bóle głowy),
  • zaburzenia czynności z zakresu przewodu pokarmowego (pieczenie w przełyku, nudności, wymioty, bóle brzucha, wzdęcia, biegunki, zaparcia)
  • zaburzenia czynności układu oddechowego (najczęściej duszności, katar)
  • zaburzenia i zmiany skórne (świąd skóry, rumienie, wypadanie włosów)
  • zaburzenia czynności układu moczowo-płciowego (problemy z oddawaniem moczu, zaburzenia erekcji, zaburzenia jajeczkowania, zaburzenia menstruacyjne)

Zaburzenia, o których wyżej mowa, mają najprawdopodobniej związek z różnymi stanami emocjonalnymi. W przypadku zauważenia powyższych zmian u siebie, lub najbliższych, konieczna jest konsultacja ze specjalistą.

About the Author

Beata Lutomska Jeśli zauważyli Państwo w śród swoich bliskich lub u siebie niepokojące objawy zachęcam do kontaktu w celu przeprowadzenia wstępnej rozmowy.