1 października 2015 Beata Lutomska

KONFLIKTY RODZINNE

Najpopularniejszym podejściem naukowym do rodziny jest podejście systemowe. Oznacza ono, że rodzina to coś więcej niż tylko zbiór kilku oddzielnych osób. Członkowie rodziny tworzą system, w którym każda pojedyncza osoba ma wpływ na pozostałe osoby i nie tylko. Każda relacja pomiędzy poszczególnymi członkami rodziny wpływa na pozostałe relacje. Prościej mówiąc nie tylko ważna jest relacja matki i dziecka oraz ojca i dziecka, ale to jak układa się rodzicom ze sobą ma również ogromne znaczenie dla ich pociechy.

Rodzice często nie zdają sobie sprawy jak ich kłótnie i problemy odbijają się na dziecku. Błędnie sądzą, że jeśli problem bezpośrednio nie dotyczy ich córki lub syna to znaczy, że nie ma na niego żadnego wpływu. Dziecko jest bacznym obserwatorem i widzi więcej niż nam się wydaje. Ponadto o ile potrafimy ukryć sedno naszych problemów o tyle nasze emocje nie zawsze pozostają na wodzy. Już nawet malutkie dzieci charakteryzują się olbrzymią empatią w stosunku do swoich matek i doskonale potrafią rozpoznać, że dzieje się coś złego.

Choć rodzicom bardzo trudno w to uwierzyć, często ukryte problemy małżonków dają swój oddźwięk w psychosomatycznych objawach dziecka. Psychosomatyczne objawy to takie, które dają oznaki choroby (wymioty, biegunka, bóle brzucha, ogólne osłabienie itp.), ale spowodowane są problemami natury psychicznej. Dziecko staje się jakby symptomem psującego się sytemu rodzinnego, ponieważ dzięki swoim objawom skupia uwagę rodziców na swojej chorobie, odciągając ich myśli od małżeńskiego konfliktu. Oczywiście dziecko nie robi tego świadomie, jest to nieświadomy bardzo złożony mechanizm.

Kiedy warto zasięgnąć porady psychologa lub podjąć terapię? Z pewnością zawsze wtedy, gdy czujemy, że nasz związek się „sypie”, że przechodzimy kryzys, który nas przerasta. A także wtedy, gdy u naszego dziecka pojawiają się objawy, które nie mogą zostać wytłumaczone przez żadnego lekarza (dziecko  z wyników badań jest zdrowe, ale dolegliwości utrzymują się). Dobry i wnikliwy lekarz rodzinny sam skieruje rodziców na poradę psychologiczną. Należy mieć świadomość, iż każda rodzina przechodzi różne problemy i kryzysy, z którymi czasem poradzi sobie sama a czasami będzie potrzebowała fachowej pomocy.

zdjęcie:http://www.gratisography.com/

Tagged: ,

About the Author

Beata Lutomska Jeśli zauważyli Państwo w śród swoich bliskich lub u siebie niepokojące objawy zachęcam do kontaktu w celu przeprowadzenia wstępnej rozmowy.