17 stycznia 2016 Beata Lutomska

Autyzm

AUTYZMU NIE MOŻNA WYLECZYĆ, ALE MOŻNA SPRAWIĆ, BY ŻYCIE DZIECKA STAŁO SIĘ ŁATWIEJSZE – Autyzm

            Obecnie istnieje co raz więcej terapii autyzmu. Co ważne patrząc na statystyki ile jest dzieci z autyzmem a ilu żyje dorosłych z autyzmem – liczby te nie zgadzają się. Dzieje się tak dlatego, że dobrze poprowadzona terapia z wykorzystaniem zespołu specjalistów, wkładem rodziców i odpowiednią szkołą może sprawić, że autystyczny nastolatek nie będzie znacząco odstawał od rówieśników. Ponadto można też zastanowić się tu nad faktem, czy rzeczywiście obecnie mamy „plagę” autyzmu, czy jest on po prostu częściej rozpoznawany a wcześniej ukrywał się pod niesympatycznymi określeniami osób typu „dziwak”, „odmieniec”, „samotnik”, „mały naukowiec” itp.

            Istnieje mnóstwo terapii, ale nie można oceniać która z nich jest lepsza czy gorsza, ponieważ nie istnieją na świecie dwa identyczne przypadki autyzmu. Jest to zaburzenie tak złożone, o sposób funkcjonowania, rokowania i postępy w terapii mogą być różne w zależności od indywidualnego przypadku.

  1. Farmakoterapia

Co raz częściej upatruje się źródeł autyzmu w ludzkim mózgu, stąd popularne jest podawanie leków, których celem jest pobudzanie bądź hamowanie określonych receptorów, neuroprzekaźników itd.

  1. Dieta

Dietetycy podkreślają, iż dla dzieci z autyzmem bardzo ważna jest odpowiednia dieta. W tym celu w najnowocześniejszych laboratoriach wykonuje się szczegółowe badania (w Polsce pod Warszawą też istnieje takie laboratorium) na podstawie, których dobiera się dietę dla określonego dziecka. Wśród dzieci z autyzmem pojawia się też inny problem z jedzeniem, duża część tych dzieci preferuje np. tylko jedną potrawę lub wszystkie potrawy muszą być identyczne (drobna plamka na owocu sprawi, ze dziecko go nie zje)

  1. Muzykoterapia

Terapia z użyciem muzyki, ruchu, za pomocą improwizacji muzycznych terapeuta zyskuje zaufanie dziecka z autyzmem, taka terapia ćwiczy ich orientację w przestrzeni, budzi zainteresowanie dźwiękiem

  1. Metoda integracji sensorycznej

Integracja sensoryczna to czynność neurobiologiczna. Zachodzi ona w obrębie ciała człowieka. U dzieci informacje płynące z mózgu są niewłaściwie przetwarzane, w następstwie czego pojawiają się zaburzenia percepcji, zdolności ruchowych, umiejętności bawienia się, samoobsługi, zachowań i uczenia się. Są to ćwiczenia głównie ruchowe, odbywające się w odpowiedniej Sali integracji sensorycznej lub sali doświadczania świata.

  1. Terapia behawioralna

Jest to jedna z obecnie najpopularniejszych metod terapii, ponieważ posiada bardzo dobre statystyki, które ukazują duże postępy dzieci dzięki tej terapii. Zwolennicy mówią o postępach, a przeciwnicy porównują ją do „tresowania zwierząt”, ponieważ w głównej mierze opiera się ona na systemie nagród i kar.

  1. Metoda Knillów

Jest to metoda, która wykorzystuje powtarzalność sekwencji oraz różne bodźce- zapachowe, wzrokowe, czuciowe, masaż, wykorzystanie chusty, dźwięku i smaku. Zajęcia odbywają się według określonego planu i odnoszą się do danej pory roku.

  1. Metoda Ruchu Rozwijającego

Terapia stworzona przez Weronikę Scherbone opiera się na założeniu gimnastyki ekspresyjnej zwanej też twórczą lub ekspresyjną. Z początku była skierowana dla dzieci upośledzonych, ale obecnie świetnie sprawdza się w terapii dzieci z autyzmem.

  1. Terapie z wykorzystaniem kontaktu ze zwierzętami

Do tego typu terapii należy dogoterapia – kontakt z psem i hipoterapia – czyli jazda konna, specjalnie wyselekcjonowane zwierzęta stają się terapeutami dla dzieci, poprzez kontakt z nimi, opiekę i zabawę.

W dzisiejszych czasach nowe terapie lub innowacyjne podejścia i ulepszenia tych już istniejących powstają każdego dnia. Wiedza i umiejętności terapeutów stale są polepszane. Nie można ocenić, która terapia jest lepsza od innej, ponieważ każdą z nich można zastosować dla konkretnego przypadku – jedna terapia będzie lepiej skutkowała w przypadku jednego dziecka a zupełnie nie sprawdzi się w przypadku innego. Już sam dobór terapii jest więc kluczowy dla jej powodzenia. Warto też korzystać z różnych terapii jednocześnie (oczywiście zachowując zdrowy umiar, aby nie prze-stymulować dziecka).

 zdjecie:http://www.gratisography.com/

Tagged: ,

About the Author

Beata Lutomska Jeśli zauważyli Państwo w śród swoich bliskich lub u siebie niepokojące objawy zachęcam do kontaktu w celu przeprowadzenia wstępnej rozmowy.

Pomoc psychologiczna i skuteczna psychoterapia.

Jeśli potrzebujesz pomocy w trudnych sytuacjach życiowych, masz problem w komunikacji z dorastającą młodzieżą umów się na wizytę.